Gebze’de Bir Ticari Taksi Gerçeği

Gebze 01.07.2015 - 11:21, Güncelleme: 26.12.2020 - 11:31
 

Gebze’de Bir Ticari Taksi Gerçeği

Bir çoğumuzun bir yerden bir yere giderken binmekten çekindiği yada sadece acil durumlarda aradığımız ulaşım aracı ticari taksi.

Gebze İstanbul gibi değil ama onlarında İstanbul taksicileri gibi derdi var. Nitekim takside dertte ortaktır. Hangi durağa bağlı olursan, hangi semtte yapıyorsa yapsın genel sıkıntılar hep aynıdır. Biz Gebze’de taksicilik yapan ağabeylerimizle bu sıkıntılara bir de Gebze tarafından bakalım dedik. Taksi durağına röportaj yapmak için geldiğimde ummadığım bir sıcaklıkta karşılandım. Yıllardır arkadaşız yada tanışıyormuşuz gibi iyi niyetli davrandılar. Ben sorunlarını sordum, başkada bir soru soramadım. Biz halk olarak hep eleştiririz hiç dinlemeyiz. Bunun sonucunu gördüm onlarda. Bir gün sizde gidin uygun bir zamanda çaylarını içip bir merhaba diyin derim. Habere başlamadan şunu söyleyeyim, konuşmaların başlarına isimleri birebir yazmayacağım. Amacımız kimin ne söylediği değil, kimlerin ne derdi olduğu. Gebze Trafiği Genel sorunumuz trafikten başlıyoruz. ‘…istasyon göbek kavşağı çok sorun oluyor. Köprü yapılıyor ama ne kadar faydalı olur yapılmadan bilemeyiz. Bunun yanı sıra istasyon kavşağını geçtikten sonra sağda solda malzeme satan kamyonetlerinde trafiği kapattığına şahit oluyoruz.’ Gebze sanayi şehri, Darıca sahil şehri, Dilovası fabrika şehri diye başlıklar yaratabiliriz. Sonucunda ulaşabileceğimiz tek cümle kalabalık bir nüfusumuzun olması. Ve gittikçe artan göç. Gerek taksiciler gerekse minibüsler bu konu açısından bize amme hizmeti verseler de, özel şahıs araçları ve uygunsuz park etmeler yolların kapanmasına neden oluyor. ‘Bir başka sıkıntımız da Halk otobüsleri. Büyük ihtimalle halk otobüsü şoförlüğü yapan arkadaşlarımız da bizden şikayetçidir tabi onları da dinlemek lazım. Bizim gördüğümüz ve şikayet ettiğimiz sıkıntı şu. Bazı arkadaşlarımız olması gerek yerlerde, duraklarda durmuyor. Yolun ortasında direk yolcusunu indiriyor. Aynı durumu biz yaşasak hemen ceza kesiliyor. Bunun bir haksızlık olduğu açık. Bu haksızlığı ortadan kaldırmak için bizimde sokak ortasında araçla durup yolcu indirmemiz değil, herkes durması gerektiği yerlerde durmalı, müşteriler de bu konuda saygı duymalı sabır göstermeli.’ ‘ Geçen bir olay yaşadım. Çocuk tersten geliyor. Dedim ağabeycim ters yoldan geliyorsun. Çıkmış camdan diyor siz hep ters yönden gidiyorsunuz ben gidince mi sorun oluyor. Yahu benim gittiğimi gördün mü? Taksiciler arasında elbet vardır. Ama ben yapmadım, ters yoldan gitmedim şuan sen gidiyorsun ve ben seni uyarıyorum. Hataları genelleştirmenin bir manası yok. Hatanı düzelt. Tersten gelmene rağmen ben sana bir de yol veriyorum.’ ‘Cuma pazarıyla Pazartesi pazarı bizi mahvediyor. Akse sapağına gidene kadar perişan olduk. 1 saat kontak kapattık trafikte. Bir saate de geri döndüm oradan. Akse sapağı alt üstü kaç km buradan ya. O pazarları da kaldıracaklarmış herhalde. Onları kaldırırlarsa trafikte bir sıkıntı olmaz.’ Müşteri Sıkıntıları Biliyorsunuz takside sigara kullanmak yasak. Bu yasanın ilk çıktığı zamanlarda müşterisine bunu anlatamayan taksiciler çok ceza yediler. Sırf müşterileri yüzünden. Yasanın yeni gelmesinin verdiği bir sıkıntıdır zamanla insanlar alışır dediler ama görünen o ki alışılmamış. Bir abimiz başından geçen olayı şöyle anlatıyor: ‘Vatandaş arabaya biner binmez hemen sigara paketine elini uzatıyor. Beyefendi/ hanımefendi sigara içmek yasak diyoruz. ‘niye diğer taksilerde içiriyorlar ama’ diye savunmaya başlıyorlar durumu. Yahu bu benim ticari taksim, ben içirilmesine karşıyım. Anayasal olarak da yasak olduğunu biliyorsunuz diyorum. Bu sefer kalkar giderim ben diyor, kalkıp gidiyor.’ ‘ Vatandaş yaya yolarını ve kaldırımlarını değil de trafiğin olduğu yolları kullanıyor. Biz hem vatandaşla hem araçlarla uğraşıyoruz. Hem kendimizin hem müşterimizin can güvenliği söz konusu. Bazı noktalarda amaçsızca sağına soluna bakmadan yola atlayanlar oluyor. El şakası yapıp arkadaşını yola itenler. Bu insanlarla yaşadığımız bir kazada suçlu yine biz oluyoruz. Bu konunun şakası olmaz. Herkes yavaş sürmüyor. Ya da herkes profesyonel şoför değil. Babasının arabasıyla dolaşan ehliyetsizlerde var. Dikkatli olmalı herkes.’ ‘Para Verdiğimiz Her şey bizimdir’ ‘ … müşterilerin bir kısmı adres söylemekten aciz durumda. Ağzı yorulacak diye korkuyorlar. Müşteri bazen sadece mahalleyi söylüyorlar o kadar.’ Bu durumda bazen ne yapacağımızı şaşırıyoruz. Sokak apartman no diye sorular sorsak bu sefer de Nasıl taksicisiniz? diye eleştiriler alıyoruz. ‘Gebze de heykelin orada saniyelik hatam var. Dörtlüleri yakmamışım ve ikinci sıraya park etmişim. Müşteriyi indiriyorum. Müşteriden aldığım 7 TL, yediğim ceza 77 TL nasıl olacak bu iş? Bu tarz olaylara biraz müsamaha gösterilmeli.’ ‘..bir gün iki tane bayan bindi. Dediler ki biz tarif edeceğiz. Olur dedim devam ettik. Anibal taksi durağının karşısından devam ettik. Kiler’in oradan dönüyoruz. Gittiğimiz yer Tatar Camiinin orası. Mopaş2ın oraya geldik, hanımefendiyi burada indireceğiz biz devam edeceğiz dedi. Tamam dedim indirdik devam ettik. Tatar Camiinin oraya geldik. Nerden gidersen git 7 TL para yazar.  Ben buraya 6 TL’ ye geliyorum dedi. Ama senin dediğin yerden geldim benlik bir şey yok. bir de 7 TL tutmuştur ama parası yoktur 6 TL verir kabul ederim. Ama kendi tarif ettiği yolda fiyat üzerinden tartışma yapmamız sanki biz hırsızın, kandırıyoruz gibi. Bende verdiği parayı dışarı attım. Söylenerek verdiği para bizim ekmeğimize kazanç sağlamaz dedim.’ ‘ Ulaştırma Bakanlığı bize hak verdi. İstediğin yere yolcu götürmeyebilirsin. Örneğin ben senin beni gasp edeceğini anlarım. Ve o zaman seni taksiye almama hakkım var. Onun gibi. Bu ticari taksi. Ben şoför olarak bir yanlış yapmadığımda, şikayet edilecek bir durum olmadığında yolcuyu indirebiliyorum. Kapıları kitleyim karakola da götürebiliyorum. Biz bu sıkıntıları kısa mesafelerde yaşıyoruz. Ya parayı atar ya seni kızdırır. Yani 5 TL para verecek araba onun da bende onun şoförüymüşüm gibi davranır. Biz amme hizmeti veriyoruz. Biz bir hizmet veriyoruz bunun karşılığını alıyoruz. Bizde kesinlikle ‘ben 5 TL’ye götürmem’ yoktur. Ama buna rağmen vatandaşlardan aldığımız bazı tepkilerde çok yanlış.’ Taksici Güvenliği Nasıl Sağlanacak? Gebze’de de ne yazık ki ticari taksilerde ölüm tehdidi alabiliyor. ‘ Bir gün akşam saat 10-11 gibi müşteri aldım Diliskelesine gidelim dedi. Ben anladım zaten ya gasp edileceğim ya para vermeyecek. Neyse ıssız yerlerden karanlık yerlerden geçiyoruz. Neyse geldik gidecekleri yere. Biz yarın senin yanına uğrarız dediler. Bende sorun değil dedim canın sağ olsun bastım geldim.’ ‘Yine bir gün Bayramoğlu’ndan bir mekandan alacağım müşterileri. Biri yandan bıçakla dürtüyor ben kullanacağım biri boğazıma bıçak dayamış ben kullanacağım diyor. İndim arabadan dedim alın kullanın. Tabi bu ciddi ciddi yapılan bir şey değil ama içtikleri için farkında da değiller.’ ‘Bizim can güvenliğimizin korunmasının tek çözümü kabinli taksiler. Her taksi standart olacak ve kabin olacak taksilerde. Bu bizim can güvenliğimizin bir güvencesi olur. Yıllardır taksiciler ölüyor ve yıllardır o gün eylem yapıp ertesi gün tekrar işe başlıyoruz. Kelle koltukta çalışırken hala hiçbir yetkiliden bir ses soluk yok. Öldükten sonra yasaları düzenleyeceğiz, taksicilerimize can güvenliğini sağlayacağız demesinler.  ‘İnsanlar taksici gördü mü pasif zannediyor. Bunlar öldürülüyor ya pasif bunlar. Bir kaza da bir trafikte taksiciye karşı kaba kuvvet. Böyle bir şey yok. Sen benim normalde ne iş yaptığımı biliyor musun? Beni tanıyor musun? İnsanlarda bu algının değişmesi lazım.’
Bir çoğumuzun bir yerden bir yere giderken binmekten çekindiği yada sadece acil durumlarda aradığımız ulaşım aracı ticari taksi.

Gebze İstanbul gibi değil ama onlarında İstanbul taksicileri gibi derdi var. Nitekim takside dertte ortaktır. Hangi durağa bağlı olursan, hangi semtte yapıyorsa yapsın genel sıkıntılar hep aynıdır. Biz Gebze’de taksicilik yapan ağabeylerimizle bu sıkıntılara bir de Gebze tarafından bakalım dedik.

Taksi durağına röportaj yapmak için geldiğimde ummadığım bir sıcaklıkta karşılandım. Yıllardır arkadaşız yada tanışıyormuşuz gibi iyi niyetli davrandılar. Ben sorunlarını sordum, başkada bir soru soramadım. Biz halk olarak hep eleştiririz hiç dinlemeyiz. Bunun sonucunu gördüm onlarda. Bir gün sizde gidin uygun bir zamanda çaylarını içip bir merhaba diyin derim. Habere başlamadan şunu söyleyeyim, konuşmaların başlarına isimleri birebir yazmayacağım. Amacımız kimin ne söylediği değil, kimlerin ne derdi olduğu.

Gebze Trafiği

Genel sorunumuz trafikten başlıyoruz. ‘…istasyon göbek kavşağı çok sorun oluyor. Köprü yapılıyor ama ne kadar faydalı olur yapılmadan bilemeyiz. Bunun yanı sıra istasyon kavşağını geçtikten sonra sağda solda malzeme satan kamyonetlerinde trafiği kapattığına şahit oluyoruz.’

Gebze sanayi şehri, Darıca sahil şehri, Dilovası fabrika şehri diye başlıklar yaratabiliriz. Sonucunda ulaşabileceğimiz tek cümle kalabalık bir nüfusumuzun olması. Ve gittikçe artan göç. Gerek taksiciler gerekse minibüsler bu konu açısından bize amme hizmeti verseler de, özel şahıs araçları ve uygunsuz park etmeler yolların kapanmasına neden oluyor.

‘Bir başka sıkıntımız da Halk otobüsleri. Büyük ihtimalle halk otobüsü şoförlüğü yapan arkadaşlarımız da bizden şikayetçidir tabi onları da dinlemek lazım. Bizim gördüğümüz ve şikayet ettiğimiz sıkıntı şu. Bazı arkadaşlarımız olması gerek yerlerde, duraklarda durmuyor. Yolun ortasında direk yolcusunu indiriyor. Aynı durumu biz yaşasak hemen ceza kesiliyor. Bunun bir haksızlık olduğu açık. Bu haksızlığı ortadan kaldırmak için bizimde sokak ortasında araçla durup yolcu indirmemiz değil, herkes durması gerektiği yerlerde durmalı, müşteriler de bu konuda saygı duymalı sabır göstermeli.’

‘ Geçen bir olay yaşadım. Çocuk tersten geliyor. Dedim ağabeycim ters yoldan geliyorsun. Çıkmış camdan diyor siz hep ters yönden gidiyorsunuz ben gidince mi sorun oluyor. Yahu benim gittiğimi gördün mü? Taksiciler arasında elbet vardır. Ama ben yapmadım, ters yoldan gitmedim şuan sen gidiyorsun ve ben seni uyarıyorum. Hataları genelleştirmenin bir manası yok. Hatanı düzelt. Tersten gelmene rağmen ben sana bir de yol veriyorum.’

‘Cuma pazarıyla Pazartesi pazarı bizi mahvediyor. Akse sapağına gidene kadar perişan olduk. 1 saat kontak kapattık trafikte. Bir saate de geri döndüm oradan. Akse sapağı alt üstü kaç km buradan ya. O pazarları da kaldıracaklarmış herhalde. Onları kaldırırlarsa trafikte bir sıkıntı olmaz.’

Müşteri Sıkıntıları

Biliyorsunuz takside sigara kullanmak yasak. Bu yasanın ilk çıktığı zamanlarda müşterisine bunu anlatamayan taksiciler çok ceza yediler. Sırf müşterileri yüzünden. Yasanın yeni gelmesinin verdiği bir sıkıntıdır zamanla insanlar alışır dediler ama görünen o ki alışılmamış. Bir abimiz başından geçen olayı şöyle anlatıyor: ‘Vatandaş arabaya biner binmez hemen sigara paketine elini uzatıyor. Beyefendi/ hanımefendi sigara içmek yasak diyoruz. ‘niye diğer taksilerde içiriyorlar ama’ diye savunmaya başlıyorlar durumu. Yahu bu benim ticari taksim, ben içirilmesine karşıyım. Anayasal olarak da yasak olduğunu biliyorsunuz diyorum. Bu sefer kalkar giderim ben diyor, kalkıp gidiyor.’

‘ Vatandaş yaya yolarını ve kaldırımlarını değil de trafiğin olduğu yolları kullanıyor. Biz hem vatandaşla hem araçlarla uğraşıyoruz. Hem kendimizin hem müşterimizin can güvenliği söz konusu. Bazı noktalarda amaçsızca sağına soluna bakmadan yola atlayanlar oluyor. El şakası yapıp arkadaşını yola itenler. Bu insanlarla yaşadığımız bir kazada suçlu yine biz oluyoruz. Bu konunun şakası olmaz. Herkes yavaş sürmüyor. Ya da herkes profesyonel şoför değil. Babasının arabasıyla dolaşan ehliyetsizlerde var. Dikkatli olmalı herkes.’

‘Para Verdiğimiz Her şey bizimdir’

‘ … müşterilerin bir kısmı adres söylemekten aciz durumda. Ağzı yorulacak diye korkuyorlar. Müşteri bazen sadece mahalleyi söylüyorlar o kadar.’ Bu durumda bazen ne yapacağımızı şaşırıyoruz. Sokak apartman no diye sorular sorsak bu sefer de Nasıl taksicisiniz? diye eleştiriler alıyoruz.

‘Gebze de heykelin orada saniyelik hatam var. Dörtlüleri yakmamışım ve ikinci sıraya park etmişim. Müşteriyi indiriyorum. Müşteriden aldığım 7 TL, yediğim ceza 77 TL nasıl olacak bu iş? Bu tarz olaylara biraz müsamaha gösterilmeli.’

‘..bir gün iki tane bayan bindi. Dediler ki biz tarif edeceğiz. Olur dedim devam ettik. Anibal taksi durağının karşısından devam ettik. Kiler’in oradan dönüyoruz. Gittiğimiz yer Tatar Camiinin orası. Mopaş2ın oraya geldik, hanımefendiyi burada indireceğiz biz devam edeceğiz dedi. Tamam dedim indirdik devam ettik. Tatar Camiinin oraya geldik. Nerden gidersen git 7 TL para yazar.  Ben buraya 6 TL’ ye geliyorum dedi. Ama senin dediğin yerden geldim benlik bir şey yok. bir de 7 TL tutmuştur ama parası yoktur 6 TL verir kabul ederim. Ama kendi tarif ettiği yolda fiyat üzerinden tartışma yapmamız sanki biz hırsızın, kandırıyoruz gibi. Bende verdiği parayı dışarı attım. Söylenerek verdiği para bizim ekmeğimize kazanç sağlamaz dedim.’

‘ Ulaştırma Bakanlığı bize hak verdi. İstediğin yere yolcu götürmeyebilirsin. Örneğin ben senin beni gasp edeceğini anlarım. Ve o zaman seni taksiye almama hakkım var. Onun gibi. Bu ticari taksi. Ben şoför olarak bir yanlış yapmadığımda, şikayet edilecek bir durum olmadığında yolcuyu indirebiliyorum. Kapıları kitleyim karakola da götürebiliyorum. Biz bu sıkıntıları kısa mesafelerde yaşıyoruz. Ya parayı atar ya seni kızdırır. Yani 5 TL para verecek araba onun da bende onun şoförüymüşüm gibi davranır. Biz amme hizmeti veriyoruz. Biz bir hizmet veriyoruz bunun karşılığını alıyoruz. Bizde kesinlikle ‘ben 5 TL’ye götürmem’ yoktur. Ama buna rağmen vatandaşlardan aldığımız bazı tepkilerde çok yanlış.’

Taksici Güvenliği Nasıl Sağlanacak?

Gebze’de de ne yazık ki ticari taksilerde ölüm tehdidi alabiliyor. ‘ Bir gün akşam saat 10-11 gibi müşteri aldım Diliskelesine gidelim dedi. Ben anladım zaten ya gasp edileceğim ya para vermeyecek. Neyse ıssız yerlerden karanlık yerlerden geçiyoruz. Neyse geldik gidecekleri yere. Biz yarın senin yanına uğrarız dediler. Bende sorun değil dedim canın sağ olsun bastım geldim.’

‘Yine bir gün Bayramoğlu’ndan bir mekandan alacağım müşterileri. Biri yandan bıçakla dürtüyor ben kullanacağım biri boğazıma bıçak dayamış ben kullanacağım diyor. İndim arabadan dedim alın kullanın. Tabi bu ciddi ciddi yapılan bir şey değil ama içtikleri için farkında da değiller.’

‘Bizim can güvenliğimizin korunmasının tek çözümü kabinli taksiler. Her taksi standart olacak ve kabin olacak taksilerde. Bu bizim can güvenliğimizin bir güvencesi olur. Yıllardır taksiciler ölüyor ve yıllardır o gün eylem yapıp ertesi gün tekrar işe başlıyoruz. Kelle koltukta çalışırken hala hiçbir yetkiliden bir ses soluk yok. Öldükten sonra yasaları düzenleyeceğiz, taksicilerimize can güvenliğini sağlayacağız demesinler.  ‘İnsanlar taksici gördü mü pasif zannediyor. Bunlar öldürülüyor ya pasif bunlar. Bir kaza da bir trafikte taksiciye karşı kaba kuvvet. Böyle bir şey yok. Sen benim normalde ne iş yaptığımı biliyor musun? Beni tanıyor musun? İnsanlarda bu algının değişmesi lazım.’

Habere ifade bırak !
Habere ait etiket tanımlanmamış.
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve hedefgazetesi.com.tr sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.