TÜKETİCİLER HAKLARINI BİLMİYOR
TÜKETİCİLER HAKLARINI BİLMİYOR
TükoDer Gebze Şube Başkanı Avukat E. Korhan Erkoç, yeni çıkarılan yasalarla birlikte tüketicilerin kendi haklarını bilmediğini ifade etti. Erkoç, vatandaşların haklarını öğrenmesi için çağrıda bulundu.
TükoDer Gebze Şube Başkanı Avukat E. Korhan Erkoç, yeni çıkarılan yasalarla birlikte tüketicilerin kendi haklarını bilmediğini ifade etti. Erkoç, vatandaşların haklarını öğrenmesi için çağrıda bulundu.
Çiçeği burnunda başkan Korhan Erkoç, yeni dönemde ne tür çalışma ve faaliyetler yapacaklarını ifade ederek, “Yoğun bir eğitim faaliyeti planımız ve ardından derneğimizi tekrardan daha da aktif hale getireceğiz” dedi.
Tüketicilerin yasal haklarını bilmediklerini ifade eden Korhan Erkoç, “Yeni yasanın değişmesiyle birlikte tüketiciye yeni haklarını ne olduğunu anlatmamız gerekiyor” diye konuştu.
Üyelerin derneğe sahip çıkmaları çağrısında da bulunan Erkoç, “Üyelerimizden de üye olduktan sonra derneğimizi ziyaret etmelerini ve yardımlarını esirgememelerini istiyoruz” dedi.
Kendinizi biraz tanıtır mısınız?
- 1984 Malatya doğumluyum. 2006 yılında Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nden mezun oldum. 10 yıldır avukatlık mesleğinin içindeyim. 1,5 yıldır da Gebze’de görev yapıyorum. Evli ve 1 kız çocuğu babasıyım. Gebze’de oturduğum için ilçe yararına ne yapabilirizi düşünüyordum. En yakınımızda olan TükoDer ile bağlantı kurdum. 1 senelik üyeliğin ardından arkadaşların ısrarıyla da başkan olarak seçildim.
TükoDer başkanlığı düşündüğünüz bir şey miydi?
-Kafamda öyle bir düşünce yoktu. Ofisimin yanında olduğu için mesleğimde avukat olduğundan önce derneğe üye oldum. Bir süre gayet güzel ve başarılı çalışmalar yaptık. Ardından arkadaşların ısrarı üzerine gerçekleşen kongrede de başkan olarak seçildim. Bir nevi görev bize kaldı.
Derneğin başkanı olarak bundan sonra ne tür faaliyet ve çalışmalar yapacaksınız?
-TükoDer Gebze’nin en eski derneklerinden biri. Dernek ilk kurulduğu zamanlarda çok aktif ve yoğun çalışmalar yapmış, ciddi kamuoyu oluşturmuş. Ancak son yıllarda bu faaliyetini kaybetmiş. Bizler ilk olarak TükoDer’i eskisi gibi yeniden o eski günlerine döndüreceğiz. Yapacağımız faaliyet, başvurular ve oluşturacağımız kamuoyu ile TükoDer’i tekrardan hak ettiği yere getireceğiz. Bunun için öncelikli olarak eğitim faaliyetlerine başlayacağız. Her şeyin başı eğitim. Yeni yasanın değişmesiyle birlikte tüketiciye yeni haklarını ne olduğunu anlatmamız gerekiyor. Yoğun bir eğitim faaliyeti planımız var. Daha sonra ise tekrar derneğimizi aktif hale getirip sorunları olan vatandaşlarımıza birinci elden yardımcı olmak ve işlerinin takibi sağlamak olacaktır.
VATANDAŞIN KUCAĞINDA KALACAK
Elektrik faturalarındaki kayıp kaçak bedeliyle ilgili son durum nedir?
-Yargıtay’ımız aslında çok güzel bir karar verdi. Kaçak bedeli tamamen haksız yere hepimizden alınıyor. 1,5 sene önce Yargıtay bir karar vererek bu kayıp kaçak bedelinin vatandaştan tahsil edilemeyeceğini açıkladı. Neden tahsil edilemez? Bir kere faturasını düzenli olarak ödeyenden bunun alınması bir haksızlık. İkinci olarak da dağıtım şirketleri zaten bu parayı alıyor. Yargıtay’ın bu yönündeki kararından sonra ilk olarak kayıp kaçak bedeli faturadan gizlenme yoluna gidildi. Buna karşın vatandaşın başvuruları engellenemeyince bir yasa tasarı gündemde. Kayıp kaçak bedelleri bir yasal zemine kavuşuyor. Ancak bu karar vatandaşın lehine olmayacak. Bu bedel vatandaşın kucağında kalacak. Çok haksız adil olmayan bir düzenleme. O yüzden tüm tüketicilerin buna tepki göstermesini ve bir kamuoyu oluşturmasını talep ediyorum. Gerek ilgili kurumlara başvurarak gerekse kamuoyu oluşturarak bizden alınan bu haksız bedelin önüne geçilmesi gerekiliyor.
Vatandaş olarak aldığımız bir ürün bozuk veya arızalı çıkınca bu konuda ne yapmalıyız?
-Tüketicilerin yasalardan kaynaklanan çok büyük hakları var. Ancak bunları bilmediğimizden dolayı satıcının inisiyatifine kalıyoruz. Bir ürünün bozuk olup olmaması veya kullanıcı hatası olup olmadığı, satıcının karar vereceği bir durum değil. Hakem heyetine veya mahkemeye gittikleri zaman bunları tamamen bağımsız bilirkişiler değerlendiriyor. Bazen hakikaten kullanıcı hatası oluyor. Ama tam tersi satıcıdan kaynaklı üretim hatası olan ürünler de var. Bunları tamamen bağımsız bilirkişilerce denetlenmesi lazım. İkinci olarak da vatandaşın birden fazla seçim hakkı var. Vatandaş olarak genelde bizler şunu biliriz; bir ürünü geri götürdüğümüzde servise tamir edilip getirecek denilir. Bu ürün tamir edildikten sonra yeni aldığınız ürün artık tamirli bir ürün oluyor ve değeri düşmüş oluyor. Siz sıfır bir ürün kullanmak varken örneğin ekranı değişmiş bir cep telefonu kullanmanız isteniliyor. Burada vatandaşın ücretsiz değişim hakkı da var. Ürünü iade edip ürünün sıfırını veya hiç istemeyip ürünü iade edip paranızı geri de isteyebilirsiniz. Son olarak da bedelden indirip hakkınızı da isteyebilirsiniz. Vatandaşlarımız bu hakları olduklarını bilsinler. Sadece tamir hakları varmış gibi yönlendiriliyorlar. Haklarının bilincinde olsalar birçok hakları ve avantajları var.
TATİL MERKEZLERİNDEN ŞİKAYET VAR
Vatandaşlardan en çok ne tür şikayetler alıyorsunuz?
-1 yıl boyunca bankaların dosya masrafı konusunda çok şikayet geliyordu. Dosya masrafları bitti. Kapıdan satış sözleşmeleri var, cep telefonlarında sıkıntı çıkıyor. Son zamanlarda da termal tatil merkezleri ile ilgili olarak çok şikâyet alıyoruz.
TükoDer olarak geçmiş dönemlerde ekmek veya ulaşım zammına karşılık davalar açılıyordu. Bu davalar devam ediyor mu?
-O tür davalar belli bir kamuoyu oluşturuyordu. Ancak sonuca pek odaklanmıyordu. Bunlar siyasi ve ekonomik düzenlemeler. Bunların kararını vermek mahkemelerin değil siyasi iradenin işidir. Ekmeğin ne kadara satılacağını mahkeme belirleyemez. Bunu vatandaşlar ve siyasi irade tercihlerini konuşturacak ki hepimiz ekmeği daha ucuza yiyelim. Burada sesini yükseltecek olan vatandaştır. Hukuk yoluyla işleyecek bir durum değildir. Bunlar siyasi iradenin kararlarıdır. Bu bizim işimiz değil.
TükoDer Gebze Şubesi olarak bir üye güncellemesi yapacak mısınız?
-Yeni bir üye çalışmamız var. Kağıt üzerinde çok üyemiz var ancak çoğu hayalet üye. Yakın zamanda daha nitelikli ve daha çoğulcu bir üye yapısı için faaliyet yapacağız. Üyelerimizden de üye olduktan sonra derneğimizi ziyaret etmelerini ve yardımlarını esirgememelerini istiyoruz. Çoğu üyemiz sadece kayıt sırasında derneğimize gelmişler, bir daha da gelmemişler. Zor bir görev edindim. Dernek son dönemde atıl ve ilgisiz kalmıştı. Gerek yönetim kurulu üyelerimiz, gerekse vatandaşlarımızın desteğiyle derneğimizi daha aktif ve daha çok çalışır bir hale getireceğiz.
Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.